MV Interview: Marcel Ackle, a Diorama Genius

by Massive Voodoo

Good Morning Jungle,

Massive Voodoo is quite famous
for our not-so-regular and unique interviews.

This time we bring you a genius when it comes to Diorama scale modelling.

Roman encountered Marcel's work a long while ago and was just speechless, so Roman decided to present

Marcel Ackle 

from Switzerland and his beautiful creations to the MV crowd.

Marcel Ackle

This interview was held by Roman and he wants to thank Marcel for taking the time to answer the questions he was throwing at him. What both learned on this interview is that good things, need proper time and no haste.

We present you this interview in german and english language.
Many, many thanks to Mike for the help with the translation work.

Want to see more of Marcel Ackle's work and work in progress?
You can follow Marcel on his facebook wall or on his blog:
Vom Leben gezeichnet - von Marcel Ackle gebaut

Photocredits in this interview goes to Marcel Ackle. 
Thank you for providing your pictures.
________________________________________________________________________________

MV Interview: Marcel Ackle (english version)


Roman:
Marcel Ackle? A name you should remember, if you ask me. Not so lang ago I came across your wonderful works on facebook and was all gaga about your level of detail. Marcel, could you introduce yourself to our readers, please.

Marcel:
I am 59 years old and live with my female partner in Switzerland in a rural area between Zürich and Luzern overlooking the Alps. Child care and child parenting are alreay finalized for some time for the 5 children moved out and inhabit their own four walls now. By occupation I'm an architect but work in an industrial company (plastics engineering) for 19 years now, where I, next to own building projects, supervise in-company projects concerning production planning and enhancement.


A reason to go full gaga, 
some of Marcel's incredible lifelike 1:35 work:





Roman:
How and when did you discover scale modelling as a hobby for you?

Marcel:
Scale modelling accompanies me for 50 years now and runs like a common thread through my life. Already as a child I drew a lot, I designed and built. Due to our tight family budget new toys only came as christmas presents at that time. What I wished to have beyond that, I built myself … first from the most simple materials and tools like paper, cardboard, PVA glue, paste, scissors, brushes and watercolour. I complemented lacking technical skills with my own imagination, letting things look for me like I wanted them to look ...

When an acquaintance made me a present of a model railway because he gave up the hobby, I drew the houses to it and subsequently built them according to my sketches. I liked those activities that much, that my later occupation as an architect was the logical prolongation of it.

My career gave me a lot of opportunities to achieve knowledge useful for hobby purposes, especially concerning building constructing and drawing techniques, but also in many creative issues.

Roman:
Which of your own works do you like the most?

Marcel:
Normally, the model I built most recently is my personal favorite, because there is a new piece of experience from earlyer models in it. While building it's exciting to seek and find new challenges. If something turns out especially well, I do not try to copy it on the next model, but to improve it further. For this reason I'm still feeling like standing at the start ... maybe this is also the reason why I never became bored with my hobby over all the years … on the contrary, I look forward to all new challenges!


Roman:
How long do you work on such an diorama?

Marcel:
For the last 2 dioramas, one sized 40x40 cm, the other 50x30 cm , I needed about 1.000 hours  for each. I did not write „worked“ deliberately, for it is no work for me, it's pure pleasure. Even if I work 10 to 11 hours a day to earn my living, those 1.000 hours congregate in one year. On average it's 2 hours a day and approx. 10 hours on weekends. Usually I experience midnight at my assembly bench. Pleasure, as I told you.

Roman:
What are your favorite scales?

Marcel:
My favorite frame size today is 1:35. I also built in the scales 1:22,5/1:45/1:72 and 1:87.

Roman:
Where do you get your inspiration from? 

Marcel:
Details, I  spot somewhere, conversation with visitors and hobby collegues at exhibitions or simply sudden inspiration flashing through my head can trigger ideas that I then carry around with me, sometimes for years … some elements accrue to it, others drop out. That's how a vivid image develops in my mind with all details and colours, which I put to paper (sometimes just single sequences) when time is ripe.

In my mind everything works phantastically and fits together, but I often shun the moment to put it all to paper, for it occurs from time to time that a fantasy bursts like a bubble when it hits the ground of reality while drawing it. But, if it clicks, which means I immediately want to start building, I know, my idea will work.





Roman:

From the great detailedness of your works one can conclude, that you owe a trained eye for the neat, little things in life. You like to watch narrowly and realize it in your projects. How did you train your perception for this purpose? How do you filter information a beatiful wall tells gives you? What's important for the implementation into your dioramas?

Marcel:
In general I tend to head in another direction then the mainstream does. I'm not fascinated by the big, spectacular things, but by the small and mousy ones, for they have a peculiar charm. Observing those little, mousy details again and again surely trained my eyes, and today all those small details really jump at me. That's why I like building models and components with ramshackle charm. I am fascinated by imprints, nature leaves on buildings and things. Sun, rain, wind and weather leave traces that aren't random. Every crack, every discoloured part of a wall tells a story …  a story in pictures. It's exciting for me to read those stories. 

Those stories are also present wenn ich implement those details into the model. I use materials as authentic as possible, while I have to feel what i build. If I want to depict wood, I use wood, because the I feel, how moisture gets into the wood. Today I could also paint polystrene to look like wood, but I wouldn't feel anything at it and accordingly it's no fun...


Roman:
What's your main motivation to create such little worlds? Is it competitions and exhibitions? Or just fun at contemplating work?

Marcel:
The delight in creative and contemplating work is the main motivation for the construction of my models, each time it is pure pleasure. Contemporaneously I like showing my dioramas and working methods at exhibitions, because I gladly share with my hobby colleagues and those, who enjoy those little pieces. In doing so, friendships grew all over Europe, which widely exceed the mere hobby sphere. I accept about 8 to 9 invitations to exhibitions per year.
I went with my models next to places in Germany and Switzerland to Austria, the Netherlands, Belgium, Luxembourg, France and England. I never took place at any competition.






Roman:
Did you ever consider about integrating miniatures into your projects? Not that this would be neccessary, because your buildings and landscapes alone are enormously present and tell their stories. Is there a project, you would like to start with figures?

Marcel:
Yes, since several years I have scenes in my mind, in which figures stand in the focus and are part of the story. Therefor I will have to sculpt or at least partially sculpt the figures by myself, because they do not exist as I imagine them. I think, I will integrate at least one of that scenes in one of my next 2 dioramas, whereat I will build such a story as a small project as I always do, because my dioramas always consist of many smaller projects. Concerning figure sculpting and painting I have to learn a lot, but I look forward to this challenge, the more so because I can get a lot of hints and suggestions here.

Roman:
Which music accompanies your process of creation?

Marcel:
Music is always close to the action. Preferably Oldies from the 60s to the 80s.

Roman:
Which moment was the best in your career as a diorama builder an why?

Marcel:
After 50 years of building models the question about the best moment is very hard to answer, because every day I can enjoy building models is a good moment and so, summarized over all the years, there aer about 10.000 best moments. Next to it I enjoy it to meet all my hobby colleagues again at exhibitons.

Roman:
Which moment was the most awful and why?

Marcel:
At an exhibition I gave a modell to a visitor, because he wanted to have a closer look on it. The model slipped out of his hands and was irreparably destroyed. It weren't the 80 hours of work, invested in that little piece, that saddened me the most, but that a part of me, which is into every model, was lost.







Roman:

What about friendly diorama builders oder figure painters in Switzerland? Do you cultivate contacts, meet for common work or does everybody rather work on his own?

Marcel:
There are different aspects in this question: While building an painting models, I am with my mobile working board and proper music, preferably at home at one of my 3 preferred whereabouts. One is in the living room at the desk, one in the bedroom at my bar table and if the weather is good, I sit at the garden desk overlooking the Alps. The hobby is constantly present and integrated in my normal daily routine. Basis for this is a very tolerant partner who accepts such activities. Blessedly I have such a woman at my side!

I also use social media for exchanging information: All steps and results of my building work I show in my blog: www.feldbahn-modellbau.ch
Repeatedly I was asked concerning my building methods. As a kind person I always answered the questions willingly. Many times the same question came again and again with the result that I opened a homepage which was later replaced by the above-mentioned blog. Now I can point to already existing posts which compose als step-by-step pictures.

Additionally I part my building results with my hobby colleagues spread all over the world on facebook (absolutely restricted on model building, there's nothing about my personal life).


On every last tuesday each month I meet a group of approx. 25 model builders here in switzerland from nearly all areas of model building to talk shop and show the most recent model building products. Unfortunately no figure painter is among us. And then there are the above-mentioned 8 to 9 exhibitions per year, to which I do not only bring my models but also my crafting desk.

Roman:
Who is your harshest critic?

Marcel:
This will surely be me, for I am very self-critical concerning my works, especially because you know all the little points where you could have done better. Concerning self criticism I notice an undulation: Immediatelly after finishing something I am normally satisfied with what I created … on the next days doubts arise, if it is really good enough or if I should make improvements … when these days of doubt are over I am again glad about my works ...



Roman:

Do you have a hint for newbies in diorama construction? Which are the most essential things to watch out for?

Marcel:
If you start building dioramas at a beginner, you should in the beginning only plan to create very small scenes (size from ca. 5x5cm to 15x20cm) on which you can try various techniques in close succession. So you can achieve fast results and aren't that much frustated if something fails.You should never become demoralized by failed attempts, but book them as experience instead. Most important is, and that applies to every hobby, to have fun with what you do! So, after all the years of building models, I still look forward to each model, I want to realize next...
 

Roman:
Thank you very much for your time and open mind to answer all these question. It was a pleasure getting to know you and your amazing works in detail. Thank you, Marcel.

Want to see more of Marcel Ackle's work and work in progress?
You can follow Marcel on his facebook wall or on his blog:
Vom Leben gezeichnet - von Marcel Ackle gebaut

 ________________________________________________________________________________

MV Interview: Marcel Ackle (german version)

Roman:
Marcel Ackle? Ein Name zum Merken will ich meinen. Ich bin vor nicht all zu langer Zeit über deine wunderbaren Werke auf Facebook gestoßen und war hin und weg von deinem Detailgradzauber. Marcel, stell Dich uns und unseren Lesern kurz vor, bitte.

Marcel:
Ich bin 59 Jahre alt und lebe mit meiner Partnerin in der Schweiz, in einer ländlichen Gegend zwischen Zürich und Luzern mit Blick in die Alpen. Die Kinderbetreuung und Kindererziehung ist schon seit längerer Zeit abgeschlossen, denn die 5 Kinder sind ausgezogen und haben alle ihre eigenen 4 Wänden. Von Beruf bin ich Architekt, arbeite nun aber seit 19 Jahren in einem Industrieunternehmen (Kunststofftechnik), wo ich neben den hauseigenen Bauprojekten auch betriebsinterne Aufgaben im Zusammenhang mit der Produktionsplanung und Produktionsverbesserungen betreue.

Roman:
Wie und wann hast Du Modellbau für Dich als Hobby entdeckt?

Marcel:
Der Modellbau begleitet mich schon seit 50 Jahren und zieht sich wie ein roter Faden durch mein Leben. Als Kind habe ich schon viel gezeichnet, konstruiert und gebaut. Aufgrund des schmalen Familienbudgets, gab es damals nur zu Weihnachten neue Spielsachen. Was ich gerne noch gehabt hätte, habe ich mir selber gebaut … anfänglich mit einfachsten Materialien und Werkzeugen wie Papier, Karton, Weissleim, Fischkleister, Schere, Pinsel und Wasserfarben. Fehlende handwerkliche Fähigkeiten habe ich mit eigener Fantasie ergänzt, so dass die Dinge dann so aussahen, wie ich sie mir vorstellte …

Als ich dann wegen einer Hobbyaufgabe aus dem Bekanntenkreis eine Modellbahn geschenkt bekommen habe, habe ich mir die Häuser dazu gezeichnet und anschliessend nach meinen Zeichnungen selber gebaut. Diese Tätigkeiten haben mir so gut gefallen, dass der Beruf als Architekt fast die logische Fortsetzung dazu war. Von meinem Beruf habe ich viele Dinge gelernt, welche mir beim Hobby wieder zu Gute gekommen sind, speziell in Sachen Gebäudekonstruktion und Zeichnungstechniken, aber auch in vielen kreativen Belangen.

Roman:
Was ist dein Lieblingsstück, geschaffen von deinen Händen?

Marcel:
Das Modell, welches ich zuletzt gebaut habe, ist normalerweise immer mein persönlicher Favorit, weil in jedem neuen Stück die Erfahrung aus dem Bau der anderen Modelle drinsteckt. Für mich ist es beim Bauen spannend, immer wieder neue Herausforderungen zu suchen und zu finden. Wenn etwas besonders gut gelungen ist, versuche ich das beim nächsten Modell nicht zu kopieren, sondern versuche es noch besser zu machen. Aus diesem Grund habe ich auch heute immer noch das Gefühl, dass ich erst am Anfang stehe … vielleicht ist dies auch der Grund, dass mir das Hobby in all den Jahren noch nie verleidet ist … im Gegenteil, ich freue mich immer wieder auf die neuen Herausforderungen!




Roman:
Wie lange arbeitest Du an einem solchen Diorama ca.?

Marcel:
Für die 2 letzten Dioramen, eines in der Grösse von 40x40 cm, das andere in der Grösse von 50x30 cm, habe ich je rund 1‘000 Stunden benötigt. Ich habe bewusst nicht „gearbeitet“ geschrieben, denn das ist für mich keine Arbeit, sondern reiner Genuss . Auch wenn ich für meinen Broterwerb pro Tag 10 bis 11 Stunde arbeite, kommen diese 1‘000 Stunden bei mir in einem Jahr zusammen. Im Schnitt sind das rund 2 Stunden pro Tag und ca. 10 Stunden an den Wochenenden. Mitternacht erlebe ich meistens am Basteltisch … Genuss halt :).



Roman:
In welchen Maßstäben arbeitest Du vorwiegend?

Marcel:
Meine bevorzugte Baugrösse ist heute der Massstab 1:35. Ich habe aber auch schon in den Massstäben 1:22,5/1:45/1:72 und 1:87 gebaut.

Roman:
Woher ziehst Du deine Inspiration?

Marcel:
Ein Detail, welches ich irgendwo sehe, Gespräche mit Besuchern und Hobbykollegen an Ausstellungen oder einfach nur Gedankenblitze, welche unverhofft durch den Kopf schiessen, können Ideen auslösen, welche ich manchmal jahrelang mit mir rumtrage … weitere Elemente kommen dazu, andere fallen wieder weg. So entsteht im Laufe der Zeit ein plastisches Bild im Geiste mit allen Details und Farben, welches ich später dann auf‘s Papier bringe (manchmal auch nur einzelne Sequenzen), wenn die Zeit reif ist.

Weil im Geiste immer alles phantastisch funktioniert und passt, scheue ich vielfach den Moment, die Idee aufs Papier zu bringen, denn es kommt hie und da vor, dass ein Fantasiebild wie eine Seifenblase platzt, wenn es beim Zeichen auf dem Boden der Realität aufprallt. Wenn beim Zeichnen aber der Funke springt (sprich, wenn ich gleich mit dem Bauen beginnen möchte), weiss ich, dass die Idee funktioniert.






Roman:
Aufgrund des großartigen Detailgrades deiner Werke kann man schließen, dass Du ein sehr geschultes Auge hast für die kleinen, schönen Dinge im Leben. Du beobachtest gerne und setzt dies dann an deinen Projekten um. Wie hast Du deine Wahrnehmung auf diese Vorgehensweise geschult. Wie filterst Du Informationen die Dir eine schöne Wand mitteilt? Was ist für Dich wichtig um es in deinen Dioramen anzuwenden?

Marcel:
Ich habe die Tendenz, dass ich normalerweise in die andere Richtung gehe, als die grosse Masse. So faszinieren mich nicht die grossen spektakulären Dinge, sondern die kleinen und unscheinbaren, denn diese haben für mich einen faszinierenden Charme. Das viele Beobachten dieser kleinen unscheinbaren Details hat mein Auge sicher geschult, denn heute ist es so, dass mich diese kleinen Details richtiggehend anspringen. Aus diesem Grund baue ich gerne Modelle und Bauteile mit marodem Charme. Mich faszinieren die Spuren, welche die Natur an Gebäuden und Gegenständen hinterlässt. Sonne, Regen, Wind und Wetter hinterlassen Spuren, welche nicht zufällig sind. Jeder Riss und jede verfärbte Stelle in einer Wand erzählt eine Geschichte … eine Bildergeschichte. Für mich ist es spannend diese Geschichten zu lesen.

Diese Geschichten sind auch immer präsent wenn ich diese Details ins Modell umsetze. Ich verwende möglichst authentische Materialien, dabei muss ich spüren was ich baue. Wenn ich Holz darstellen möchte, verwende ich auch Holz, denn da spüre ich, wie die Feuchtigkeit ins Holz eindringt. Ich kann heute auch Polystyrol so bemalen, dass es wie Holz aussieht, aber ich spüre nichts dabei und es macht mir entsprechend keinen Spass …


Roman:
Was ist dein Hauptantrieb um solche kleinen Welten zu erschaffen? Sind es Wettbewerbe und Ausstellungen? Oder einfach nur die Freude am meditativen Arbeiten?

Marcel:
Die Freude an der kreativen und meditativen Arbeit ist für mich der Hauptantrieb für den Bau meiner Modelle, für mich ist das jeweils Genuss pur. Gleichzeitig zeige ich meine Dioramen und Arbeitsmethoden auch gerne an Ausstellungen, denn ich Teile meine Freude gerne mit Hobbykollegen und solchen, welche auch Freude an solch kleinen Stücken haben. Dabei sind europaweit Freundschaften entstanden, welche auch weit über den Hobbybereich hinausgehen. Ich nehme so 8 bis 9 Einladungen pro Jahr für Ausstellungen an. Dabei war ich mit meinen Modellen neben Deutschland und der Schweiz, auch in Oesterreich, Holland, Belgien, Luxemburg, Frankreich und England. An Wettbewerben habe ich bis jetzt nie teilgenommen.

Roman:
Hast Du schon einmal darüber nachgedacht auch Figuren in deine Projekte zu integrieren? Nicht dass es notwendig wäre, da deine Gebäude und Landschaften schon alleine enorme Präsenz haben und eine Geschichte erzählen. Gibt es ein Projekt, dass Du gerne mit Figuren in Angriff nehmen wollen würdest?

Marcel:
Ja, ich habe schon seit Jahren Motive im Kopf, bei welchen Figuren im Mittelpunkt stehen und Teil der Geschichte sind. Dabei werde ich die Figuren selber modellieren oder teilmodellieren müssen, da es diese nicht so nicht gibt, wie ich mir diese vorstelle. Ich denke, dass ich mindestens ein solches Motiv in einem meiner nächsten 2 Dioramen integrieren werde, wobei ich so eine Geschichte als Kleinprojekt bauen werde, wie ich das immer tue, denn ein Diorama setzt sich bei mir aus vielen kleinen Kleinprojekten zusammen. In Sachen Figurenbau und Figurenbemalung muss ich noch viel lernen, aber ich freue mich auf diese Herausforderung, umso mehr ich hier ganz viele Tipps und Anregungen holen kann.



Roman:
Welche Musik untermalt deinen Schaffensprozess?

Marcel:
Musik ist immer dabei. Am liebsten Oldies aus den 60er bis 80er Jahren.

Roman:
Welcher Moment war der schönste in deiner Dioramenbauer-Karriere und warum?

Marcel:
Nach 50 Jahren Modellbau ist die Frage, bezüglich dem schönsten Moment sehr schwer zu beantworten, denn für mich ist jeder Tag an welchem ich den Modellbau geniessen kann ein schöner Moment und so sind in all den Jahren hochgerechnet weit über 10‘000 schönste Momente zusammengekommen. Daneben geniesse ich es aber auch, wenn ich an Ausstellungen, wieder alle meine Hobbykollegen treffe.


Roman:
Welcher Moment war der Furchtbarste und warum?

Marcel:
An einer Ausstellung habe ich einem Besucher ein Modell in die Hand gegeben, weil er mich darum gebeten hat, um es näher anzuschauen. Dabei ist ihm das Modell aus den Händen geglitten und es wurde dabei irreparabel zerstört. Es haben mich nicht die 80 Stunden Arbeit, welche in diesem kleinen Stück steckten, am meisten betrübt, sondern dass der Teil von mir, welcher in jedem meiner Modelle steckt, dabei verloren gegangen ist.


Roman:
Wie sieht es in der Schweiz mit befreundeten Dioramenbauern oder Figurenmalern aus. Habt ihr regen Austausch, trifft man sich um gemeinsam zu Arbeiten oder arbeitet jeder eher im Stillen?

Marcel:

In dieser Frage gibt es für mich verschiedene Aspekte: Beim Modellbauen und –malen, bin ich mit meinem mobilen Arbeitsbrett und der passenden Musik, am liebsten in meiner heimischen Umgebung, an einem meiner 3 bevorzugten Aufenthaltsorte. Einer ist im Wohnzimmer am Wohnzimmertisch, einer im Schlafzimmer an meinem Stehtisch und bei schönem Wetter bin ich draussen am Gartentisch mit Blick in die Alpen. Das Hobby ist somit ständig präsent und in meinen normalen Tagesablauf integriert. Dies bedingt, dass man eine sehr tolerante Frau hat, welche dieses Tun in der Art auch toleriert. Zum grossen Glück habe ich so eine Frau an meiner Seite!

Ich nutze auch die sozialen Medien zum Austauschen von Informationen: Mein Bauschritte und Bauergebnisse zeige ich in meinem Blog : www.feldbahn-modellbau.ch
Ich bin immer wieder per Mail bezüglich meiner Baumethoden angefragt worden. Als freundlicher Mensch, habe ich die Fragen auch immer gerne beantwortet. Vielfach sind bei mir aber immer wieder dieselben Fragen eingetroffen, so dass ich eine Homepage eröffnet habe, welche später durch den oben erwähnten Blog abgelöst worden ist, so dass ich bei allfälligen Fragen meistens auf meine bereits vorhandenen Beiträge verweisen kann, welche sich als Step by Step Bilder zusammensetzten.

Dazu teile ich meine Bauergebnisse mit meinen Hobbykollegen, welche auf der ganzen Welt verteilt sind, auf Facebook (aber wirklich nur Modellbau, von meinem persönlichen Befinden ist da nichts zu sehen).


Immer am letzten Dienstag pro Monat treffe ich hier in der Schweiz eine Gruppe von etwa 25 Modellbauern, aus fast allen Sparten des Modellbaus, zum Fachsimpeln und zum Zeigen der neusten Modellbauergebnisse. Aus dem Bereich des Figurenmalens ist aber leider niemand dabei.
Dazu kommen die bereits erwähnten 8 bis 9 Ausstellungen pro Jahr, bei welchen ich neben meinen Modellen, auch meistens meinen Basteltisch mit dabei habe. 

Want to see more of Marcel Ackle's work and work in progress?
You can follow Marcel on his facebook wall or on his blog:
Vom Leben gezeichnet - von Marcel Ackle gebaut


Roman:
Wer ist dein größter Kritiker?

Marcel:
Das bin ich wohl selber, denn ich bin immer sehr selbstkritisch bei meinen Werken, vor allem kennt man ja auch immer die vielen kleinen Punkte, welche man hätte besser machen können. Bei der Eigenkritik beobachte ich bei mir immer eine Wellenbewegung: Unmittelbar nach Fertigstellung des Werkes bin ich normalerweise zufrieden mit dem was ich geschaffen habe …. an den nächsten Tagen kommen dann Zweifel, ob das wirklich gut genug ist oder ob da allenfalls noch Verbesserungen vorgenommen werden können … wenn diese Tage und Zweifel durch sind, freue ich mich wieder über meine Werke …

Roman:

Welchen Tipp hast Du an Neulinge im Dioramenbau? Was sind die wichtigsten Punkte auf die man zu Beginn achten sollte?

Marcel:
Wenn man als Neuling mit dem Dioramenbau beginnt, sollte man sich zu Beginn nur ganz kleine Motive vornehmen ( Grösse ab ca. 5x5cm bis 15x20cm) an welchen in kurzer Folge verschiedene Techniken ausprobiert werden können. So hat man schnell mal ein Zwischenergebnis und der Frust sitzt auch nicht so tief, wenn mal so ein kleines Stück misslingt. Von misslungenen Versuchen sollte man sich sowieso nie entmutigen lassen, sondern diese als Erfahrung abbuchen. Das wichtigste ist sowieso (dies gilt bei jedem Hobby), dass man Spass und Freude hat, an dem was man tut! So freue ich mich auch heute noch, nach all den Jahren des Modellbaus immer noch auf das nächste Modell, welches ich gerne realisieren möchte … . 

Roman:
Vielen lieben Dank Marcel, dass Du Dir die Zeit für dieses Interview genommen hast :)

_________________________________________________________________________________

You want to read more interviews like this?

You want to support Massive Voodoo? 
If you like to support or say thanks the monkeys of Massive Voodoo in what they do, please feel invited to drop a jungle donation in their direction via paypal or check their miniatures they got on sale here.

Comments:

There are 2 Kommentare for MV Interview: Marcel Ackle, a Diorama Genius

Post a Comment